Presiden klaim pengurus PPBM banyak kembali ke UMNO

Kuala Lumpur (ANTARA) – Presiden United Malay National Organization (UMNO) Ahmad Zahid Hamidi mengatakan banyak pengurus dan anggota Partai Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) yang kembali ke UMNO.

“UMNO menyambut mereka yang akhirnya menyadari UMNO adalah partai yang benar, terbuka serta jujur dalam perjuangan untuk agama, bangsa dan negara,” ujarnya di Kuala Lumpur, Minggu, melalui laman Facebook di Kuala Lumpur.

Sebelumnya, bekas Ketua PPBM Putrajaya Erwan Mohd Tahir bersama lebih 120 anggota partai menyatakan kembali bergabung dengan UMNO.

“Banyak lagi pimpinan PPBM kembali ke pangkuan UMNO. Insya Allah kita proses setiap permohonan dengan berlapang dada dan jiwa yang besar,” katanya.

Zahid mengatakan, tidak hanya dari luar partai, para mantan anggota UMNO yang telah terbukti kesetiaannya kepada partai seperti bekas anggota Majelis Tertinggi UMNO, Lokman Noor Adam, akan diterima bergabung kembali.

Lokman dipecat pada 7 Februari 2020 namun Musyawarah Tertinggi UMNO pada September membuat keputusan untuk menerimanya kembali sebagai anggota biasa.

“Jangan samakan perkembangan itu dengan perbuatan curang wakil rakyat melompat partai setelah pemilu yang jelas merupakan penipuan kepada rakyat,” katanya.

Namun demikian, PPBM pimpinan mantan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin mengatakan perkembangan tersebut tidak memberi dampak pada partai tersebut.

Sekjen PPBM yang juga Menteri Dalam Negeri Hamzah Zainuddin mengatakan PPBM Putrajaya tetap utuh dan ketuanya telah mundur pada tahun lalu setelah kalah dalam pemilihan wakil presiden partai.

Baca juga: Musyawarah Tertinggi UMNO minta PM Muhyiddin mundur

Baca juga: 189 bagian UMNO usulkan pemutusan kerja sama dengan PPBM
 

Ratusan warga di Kuala Lumpur berunjuk rasa

 

Pewarta: Agus Setiawan
Editor: Tia Mutiasari
COPYRIGHT © ANTARA 2021

Sumber

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *